Boss Gua

Pages

Hot Drama

18 October 2011

Phobia & Trauma

Assalamualaikum.

Anneyong Haseyo.


Selamat Pagi buta warga Facebook,Blogger,Twitter,Hi-5,Myspace,Friendster & tidak lupa juga dR.book.

Gua harap pagi-pagi buta ini,belum ada yang tidur lagi.Come on.Malam masih muda.Apa barang tidur awal-awal.Tak remaja la cegini.Alang-alang gua dah ter'update ini kan.Tetibe gua rajin semacam.Jom la baca sampai habis.


Definisi phobia :- takutkan sesuatu benda and kejadian yang hampir meragut nyawa

Definisi trauma :-  takutkan sesuatu benda or kejadian  yang hampir meragut nyawa


Gua rasa macam sama je maksud dia.Okay la,gua terus terang yang gua confused meaning phobia & trauma.If ada sesiapa yang tahu apa perbezaan antara Phobia & Trauma,lu orang kasi tahu gua.


Setiap orang ada something yang membuatkan mereka phobia & trauma kan.Gua pon ada.Sorry la kalau lu orang bosan dengan entry gua.Blog gua memey about Public Diari.Gua suka shared suka -duka gua dalam blog sepet ini.Gua harap para Readers & Follwer tak bosan.peace v(^.^)


Gua ingat lagi time form 4 tahun 2008 penghujung akhir tahun.Time tu gua buat part time dekat PARKSON Subang Parade.Time tu budak lagi.Mampu part time je.Pada 1 hari tu gua dan rakan gua Wafiy di'arahkan oleh supervisor gua,untuk mengalih meja yang terdapat di surau dibawa pindah ke stor.


Meja tersebut agak besar & panjang la jugak.Pada atas meja itu berlapikkan kaca.



Lebih kurang macam ini.

Gua dan Wafiy confident habis yang kaca itu telah di gam kuat.Apabila kami terbalik meja tersebut untuk di letakkan di atas lantai,Kaca yang berlapik di atas meja tersebut jatuh.Pecah kaca itu.Jari gua luka sikit sebab nak tahan kaca itu daripada jatuh.Nasib baik tak teruk luka yang gua alami.Gua dan wafiy dah cuak.Takut gaji kene potong.


Start daripada hari tu gua phobia bila tengok kaca banyak-banyak.Lagi - lagi dekat shopping mall bahagian pinggan ,gelas & cawan yang harga beratus-ratus.Gua takkan lalu dekat line situ..seramm..meremang bulu roma gua tengok kaca yang bersinar - sinar itu..



Bawak dulang yang ada gelas kaca pon gua dah mengigil.Itu la benda yang paling mengancam hidup gua..keh keh keh..kenapa la perlu wujub barangan kaca seperti itu.Plastic kan ada..

20 comments:

Nyamuk Terbang said...

aku fobia darah
okbai

Pendamba Mawar said...

phobia ni ketakutan yang berlebihan..:)

Mek Onie said...

phobia dengan hospital!sebab hospital gigi i patah!sekian~ and sampai sekarang tak tambah gigi lagi,sekian lagi sekali~

BubushacRoar said...

awk..awk..sy nak cawan tuh!..lalalalal!

BubushacRoar said...

xder ke lagu2 yg melayan jiwa mlm2 nie...=.=

aydah ahmad said...

BM kite congak jee ! brrr ! errr ! kene check kat kamus dewan nih ! kat umah ade . haahha .
naty tnye mama =p
haha

aydah ahmad said...

BM kite congak jee ! brrr ! errr ! kene check kat kamus dewan nih ! kat umah ade . haahha .
naty tnye mama =p
haha

Akue Achik said...

gua bukan remaja, gua dah tua, tp msh blum tido..haha??

btw, sy pn xdpt bezakn trauma n fobia, kna tnya blogger yg tgh ambl medic kot.. huhu

biar fobia kaca, jgn fobia cermin.. :D

GojesYoja said...

fobia jugak ngn kaca..coz mase raye pena pecah kn mangkuk kace isi kueh raye kt uma org

& taon dpn nye pon jd lg cm2..2 taon b'turut2 pecah kn kace 2 kt uma yg same

then,,taon dpn nye lg org 2 da tuka pkai mangkuk plastik jew..dye pon fobia agk nye

Unknown said...

Trauma, as a medical term, refers to any injury or wound violently inflicted on the body.

Any uncontrolled, persistent, irrational fear that is accompanied by a compelling desire to avoid the object, activity, or situation that provokes the fear, is called a phobia.

"MOM ALWAYS SAID"kam fara, lego tu shopinau, sekiusmi, weyken i pey depaking tiket?? this is phobia. hahahaha

Unknown said...

aku... phobia ngn ape eh?

Miss Butterfly said...

gua fobia cinta tapi still nak bercinta. #okbai. hiks! :p

Primadona said...

phobia driving. :)

monologmalamhari said...

ap yang aku fhm la .. fobia tu mcm kite fobia gan sesuatu benda, app2 je la .. kalau trauma plak , slalunye trauma nie bila kite pnah mgalaminya .. mcm xcident ke jtuh basikal ke .. tu bole jdi trauma .. contoh fobia aku tak dpt nk bagi sbb aku pon tak tau ak fobia ap .. hehe

ascil.punye.lah said...

aik fobia kaca?
aku pernah gak luka sebab kaca tapi tak sampai fobia cenggitu kot.
tapi,bab lalu kat tempat banyak kaca,serius aku pon seram.pecah kena ganti!

Unknown said...

gwa takut ketinggian..huahuahua

RinsyaRyc said...

<---fobia tinggii...

<---trauma kilat..

= = *erk, camtu ke?

Umie Nadhirah said...

parah fobia kau ni..
aku fobia kat cicak wekkk geli...

Rosalia said...

smpi mcm tu sekali? dahsyat nye. tryla jmp dr.jp2 fikir sy ada tak? hihi :D

sugar2 kapas strawberry said...

saya pulak kalau ddk tempat tinggi yang takde penhadang kiri kanan depan belakang mulalah sy rasa macam takut je..hehe