Boss Gua

Pages

Hot Drama

16 October 2011

Lu Tak Ada Sivik ka ?

Assalamualaikum.

Anneyong Haseyo.


Hari ahad ini sepatutnya gua tak update.maklum cuti umum la katakan.Ingat kerajaan je ka ada cuti hari ahad.Blogger pon ada okay.Keh keh keh.Itu terpulang pada hak masing-masing setiap blogger la nak ada cuti or tak.Tapi gua ada..Nak tahu cuti gua at blog .? tunggu next entry.


Back to the title,

Actually,gua dah lama nak kupas isu ini.Tapi masa sangat - sangat la mencemburui gua.Kali ini gua takkan lepaskan untuk mengupas isu tersebut.Gua takut - takut la nak kupas isu ini,sebab ia melibatkan foreign.Blog gua ini,bukan warganegara je baca.Malah Foreign pon baca gak.Lagi-lagi indonesia.


Dengan hati yang tulus dan ikhlas lagi berani,gua tetap nak kupas juga.


Pernah tak lu orang terfikir,kenapa malaysia ini penuh dengan sampah sarap.Lagi-lagi dekat kawasan bandar dan perumahan.For example dekat Kuala Lumpur.Maksud gua bukan la sampah yang besar,tapi sampah yang kecil - kecil.Like puntung rokok,plastik roti/snack,bekas air Mecdey and others.






Mesti lu orang pikir dorang ini tak ada sivik kan.Yeah..gua pon fikir macam tu juga.Majoriti dekat malaysia ini penduduknya warganegara.Dan hanya segelintir sahaja foreign.So,yang segelintir ini la yang gua syak kadang-kadang turut mencemarkan keindahannya.haishhhh....


Gua bukan nak kata sebarangan,Boleh dikatakan hari-hari gua nampak dekat bustop beberapa mat indon hisap rokok hu ha asap kiri kanan.Lepas tu buang puntung rokok penuh bergaya baling kat tepi jalan.Dalam hati gua "kurang ajar betul la".


Ada 1 lagi  cite,Ada mat indon tu rokok dah habis.Dia nak buang kotak rokok tu.Niat dia memang baik la.Tapi dia baling kotak rokok tu dekat tong sampah,pastu tak masuk.Kotak tu  terjatuh dekat sebelah tong sampah tersebut.Mat indon tu bukan nya nak angkat.Gua dengan baik hati nya pi tolong dia angkat kan kotak tersebut.

Lu orang lihat la,kadang - kadang yang menumpang pun buat hal juga.Lepas tu nama Malaysia gak yang buruk.Sebagai rakyat malaysia kita perlu mempertahankan nya..ye dak..


*Opsss..Sorry entry terlalu panjang pulak.tak perasan masa menaip tadi.Maklumlah tengah syok..

19 comments:

aydah ahmad said...

dats y i hate smoker . xkesah laa foreign ke local . sume same jehh kalau dah xde sivil till die seriously xkn ade sivik . hoh ! eee . xsuke laaa orang camtuh !
#emo ! memang tgh emo skg nih !

Primadona said...

agreed with this.Kalau aku visitor yang dari negeri lain pun aku akan cakap benda-benda ni memang mencacatkan pandangan.Terutama bila malam hari.

Ku Azhar said...

hmmm...klau kt tempat ku..better blame majlis bandaran la..diorg tarik balik semua bekas buang sampah..

Pendamba Mawar said...

hurm..punca dari prokok..haha

eddy syrol said...

dah rakyat tak menghayati bab toharo..kan kesucian itu mencakupi kebersihan..so kalau tak dihayati, mcm tu lah..kene tiap individu tu ada kesedaran sendiri.. kalau takde, jdlah nanti kita hidup dlm negara sampah...takut woo...

jom singgah sat sini

Eddy Interview Retis: Roxanne


UJANG DAN LISA SURIHANI

MISTERI HANS


EQBALZACK KEJAR ILMU

Miss Butterfly said...

tk suke org merokok.. pastu yg buang smpah merata tu lagila. eiiii... >.<

Nurrul Hazieqah said...

hmm , sebenarnya kesedaran ini kene datang dari diri ... law kita dok ckp tapi org dah berperagai mcm tuh... haiishh ! ape pon tak boleh.. ag satu... cuba kita tengok negara yg bersih... yg plg dekat singapura.. buang sampah bape bnyak denda.. takkan nak buat kan ngara kita juga ? mungkin..........

RinsyaRyc said...

aku dah tengok dooee suma running man. hahaha.. thanks taw bagi link.. lalalaa

RinsyaRyc said...

tak suke perokok. = =

Puteri Iqa Izyan said...

bukan bab2 rokok je. sampah2 lain pun suke hati je buang..

msyrkt kite pun ade jgk perangai mcm ni.

kne masuk sekolah rendah balik, belajar sivik. hehe

Rosalia said...

tau tak pe.haih sivik dorg ni mmg kosong.

sugar2 kapas strawberry said...

takde sivik tu satu hal.kalau dah jenis pengotor tu ,ha mmg lah.menyampah rite?dan in case of mamat indon ni kan.sbb ni bukan negara dorg,so sbb tu lah dorg takde sifat mencintai negara sendiri.so yg suke buang sampah rata2 tu kita ibaratkn lah dorg macam mamat indon je.

Nyamuk Terbang said...

diorg kna pegi sekolah nie
meh aku nk sekolahkan diorg

kunci locker said...

aku pnh gak wt entri pasal smoker ni...damn i hate them all...dah la merokok tak ingat org lain..suka2 ati jek asapp rokok tu bg ok bau...lps tu buang puntung rokok tu kt mne2 jek...tak de sivik betul !! damn much !

Anonymous said...

xsuka tgk org mkn berdiri nnti mesti die buang je mkanan tu sepah4

m0sHiE~ said...

memg tade sivik. buang smpah merate pun dikira berdosa. free2 je dorang cari dosa. *.*

saya cello191 said...

tak taw nk cakap apa..
dh la m'numpang~~

CikTeddyCorner said...

baiknye kim..bagus2..
anyway,really hate smoker

Akue Achik said...

heh,, bkn kt tpi2 jln je bnda smph ni..pntung rokok lg la..kt tndas prmpuan pun leh jumpa..mistik giler~~